Rabu, 23 Mac 2011

Catatan Buat Norgadis Labuan (Setiausaha 2011-2013)


Kenapa Aku Yang Terpilih?

Layak atau tidak, pilihan itu sememangnya telah tepat...

Salam...

Sukar untuk dinyatakan sama ada layak atau tidak? pada mulanya, sewaktu aku terpilih untuk menjawat penolong setiausaha perwila, sebuah persatuan yang langsung aku tidak kenali dan mungkin sahaja waktu itu aku bodoh apa itu sebenarnya perjuangan perwila? namun, perjalanan kaki selangkah demi selangkah, dari bertatih sehinggalah aku boleh berjalan bersama perwila, akhirnya aku mengerti apa mahunya perwila itu. namun, aku hanyalah seorang manusia malahan seorang wanita yang mudah sahaja putus asa apabila berdepan dengan pelbagai cabaran, tambahan aku juga belum lagi dewasa dalam mengenal erti cabaran dan dugaan.

Walau bagaimanapun, dari aku kosong sampailah aku sudah separuh ilmu bersama perwila, tidak mungkin aku dapat lupakan sampai bila-bila. tetapi, ada satu perkara yang harus diingat, keberanian di dalam kerajinan sering kali disalah anggap. mungkin, benar niat kita bukan untuk nama, harta atau pangkat, tetapi kadangkala, mata itu rabun dan mudah sahaja ilap apabila mendengar kata-kata yang cuba memburukkan kita membuatkan kita kecewa sebelum tiba di garisan penamat.

Entah benar atau tidak, kelayakan seseorang itu haruslah ditamsil dengan sebaik-baiknya. apa yang penting seperti kata wonderpets, kerjasama adalah yang paling penting. jadi, kalau kakak mahukan aku jawapan, sama ada kakak layak atau tidak, sudah tentu jawapan aku tidak layak, tidak layak kalau kita tidak diundi menjadi setiausaha. fahamkan maksud aku? maksudnya, kitalah calon yang paling layak daripada yang lain. belajar dengan semua orang di dalam perwila. kita pekakkan sahaja telinga, cuma aku sahaja yang tak mampu untuk terus pekakkan telinga di perwila itu.

Sejak 2006 sampailah 2010, aku cuba berusaha untuk majukan perwila, aku harap tibalah masa untuk kita majukan pula perwila. bertanyalah dan selalu berhubung dengan cikgu othman. dalam banyak2 orang di dalam perwila, yang telah banyak membantu aku adalah cikgu othman terutamanya. makcik hasnah, kita, pakcik suili dan rasanya sukar untuk mengatakan bahawa anda bukanlah yang baik tetapi adalah yang terbaik. persoalannya, mampukah hanya seorang sahaja yang berusaha namun, orang lain mendapat nama dan diri kita pula yang dicakap2... jawapannya mudah, ingat kembali apa perjuangan perwila sebenarnya. tidak salah kita ketepikan perwila demi bersama-sama membangunkan industri sastera di pulau sepi ini.

Teruskan perjuangan kita, kak di perwila. mungkin perwila bukan tempat sesuai untuk aku buat masa ini... kenapa? tidak usahlah untuk aku jelaskan dengan lebih lanjut. aku terlalu sibuk menyiapkan landasan dalam kehidupan baharu yang insya-Allah aku bina dalam bulan november nanti. ia bukan landasan yang mudah, kak. mungkin sahaja segala gerak geri hidup itu nanti, akan penuh satu laman internet seluruh komputer-komputer yang ada di seluruh dunia... hehehe...

Layak atau tidak, kita sendiri harus menyakinkan dengan kata -
AKU MEMANG LAYAK MENYANDANG JAWATAN SETIAUSAHA PERWILA ITU. JADI KAMU SEMUA KENA TOLONG AKU DAN BUKAN AKU TOLONG KAMU. SAMA-SAMA KITA DAPAT NAMA, SAMA-SAMA KITA DAPAT RASA!!

anyway, semoga berjaya dan lakukan yang terbaik untuk perwila. aku akan sentiasa berdiri di belakang dan mata aku akan selalu memerhatikan segala usaha perwila. emm... kalau tak maju perwila untuk sessi kali ini, kitalah yang aku cari pertama... hehehe... tak adalah, main-main anya. krimsalam kat anak kita semua. kalau ada masa, insya-Allah akan adalah wajahku di perwila bersama dengan inai di jari... wakakakaka... tak ada la, aku main-main anya lagi ni... wassalam...

yang benar,
royal RMARM (Royal Rafidah Mohamad Ali Redhauddin Muhriz)
Pen. Setiausaha 2009/Pemangku Setiausaha 2010

1 ulasan:

Norgadis Labuan berkata...

Buat Rafidah...
Terima kasih atas segala-galanya. Kenangan sewaktu kita bersama dalam program PERWILA adalah kenangan terindah yang sukar dilupakan. Penuh harapan saya, agar Rafidah akan terus bersama diprogram akan datang....

PERWILA

Persatuan Penulis Wilayah Persekutuan Labuan (PERWILA) ditubuhkan pada 18 Mei 1985. Persatuan ini dianggotai oleh budayawan, penulis, peminat sastera dan bahasa yang bermastautin di wilayah ini.

Yuran seumur hidup hanya RM50.00 dan pendaftaran RM2.00 sahaja. Keahlian masih terbuka, sila hubungi:

Ketua Satu,

Tuan Haji Othman Mahali

Kios HOM Enterprise, No 1,
Terminal Ferry Antarabangsa,
Wilayah Persekutuan Labuan (016-8321065)

Ketua Dua,

Saudara Sahar Misron

SMK Pantai W.P Labuan (012-9128609)



AJK PERWILA 2015/2017

AJK PERWILA 2015/2017