Selasa, 1 September 2015

Keratan Akhbar: PERWILA terus berdiri teguh dalam martabat dunia sastera negara

Utusan Malaysia, Khamis, 27.08.2015, Muka Surat 27
ROZMAN ISLI (berdiri, tujuh dari kanan) dan Othman Mahali (berdiri lapan dari kanan) bergambar kenangan dengan sebahagian daripada ahli Perwila dalam Majlis Semarak 30 Tahun Perwila di Labuan, baru-baru ini.

Perwila terus berdiri teguh dalam martabat dunia sastera negara

LABUAN 26 Ogos
- Persatuan Penulis Wilayah Persekutuan Labuan (Perwila) bertekad untuk terus memartabatkan bidang kesusasteraan di negara ini khususnya di Wilayah Persekutuan Labuan.

Ketua Satu Perwila, Othman Mahali berkata, persatuan itu mempunyai kerjasama baik serta sentiasa berganding rapat dengan Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) sejak 30 tahun lalu dalam menganjurkan pelbagai program dan aktiviti berkaitan sastera, bahasa dan budaya di negara ini.

Selain itu katanya, Perwila juga mendapat tunjuk ajar daripada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di peringkat Pusat dan Cawangan Sabah dalam membantu melancarkan program anjuran persatuan itu.

"Perwila berperanan menyumbang kepada pembangunan pemikiran masyarakat melalui penghasilan karya yang bermutu dan berkualiti seperti penulisan cerpen dan novel, puisi, teater dan drama.

"Sehubungan itu, Perwila akan terus berjuang dalam memartabatkan bidang kesusasteraan di negara ini, selain menjaga kebajikan ahli yang bergiat aktif dalam memperjuangkan bidang sastera, bahasa dan budaya di Wilayah Persekutuan Labuan" katanya ketika berucap sempena Majlis Semarak 30 Tahun Perwila, di sini baru-baru ini.

Majlis tersebut dirasmikan oleh Ahli Parlimen Labuan, Datuk Rozman Isli yang juga Penaung Perwila. Program tersebut mendapatkerjasama dan komitmen daripada Perbadanan Labuan, Gapena,.
DBP Cawangan Sabah dan Kolej Matrikulasi Labuan (KML).

Yang hadir sama Pengarah DBP Cawangan Sabah, Asmiah Ajamain;Setiausaha Agung Gapena, Hamzah Hamdani; Ketua Dua Perwila, Sahar Misron dan wakil KML,Nor Azam Ali.

Dalam majlis tersebut, bekas Ketua Satu Perwila, Prof. Madya Dr. Harun Pudin dan Othman Mahali masing-masing menerima Anugerah Khas Tokoh Perwila dan Anugerah
Sasterawan Perwila 2015.

Watikah penghargaan turut diberikan kepada Pengasas Perwila termasuk Allahyarham Datuk Seri Mohamed Omar Bledram (Ketua Satu), Ahmad Badri Mardi (Ketua Dua), Othman Mahali (Setiausaha), Ismail Gustim (Penolong Setiausaha) dan Allahyarham Ibrahim Ismail (Bendahari). Lapan lagi Ahli Jawatankuasa (AJK) turut diberi penghargaan iaitu Abd. Rahman Daud, Hasnah
Sambas, Ab. Rani Embi, Mahmud Ahmad, Idris Uchat, Sarawallieh Ashrin, Hussin Mohd. Walli dan Ismail Kasah.

Perwila turut memberikan pengiktirafan kepada ahlinya yang berkhidmat tidak kurang 25 tahun iaitu Abd. Rahman Lamudin (1987-2015) dan Hasnah Sambas (1985-2015) yang menerima Anugerah
Khas Setia Bakti, sementara Tawil Baddu (1987-2015) dan Fatimah Ibrahim (1989-2015) menerima Anugerah Khas Setia Bakti.

Anugerah Penggerak Bahasa dan Sastera Budaya pula diberikan kepada Sahar Misron dan Masmah Mohd. Ali.

Sumber: Utusan Malaysia

2 ulasan:

Vimax Asli berkata...

Nice blog and article, thanks for sharing.

vmenplus berkata...

Thank you for his article
I can learn a lot and could also be a reference
vmenplus asli - Thanks this has been my natural looking,
I will always wait for your latest article

PERWILA

Persatuan Penulis Wilayah Persekutuan Labuan (PERWILA) ditubuhkan pada 18 Mei 1985. Persatuan ini dianggotai oleh budayawan, penulis, peminat sastera dan bahasa yang bermastautin di wilayah ini.

Yuran seumur hidup hanya RM50.00 dan pendaftaran RM2.00 sahaja. Keahlian masih terbuka, sila hubungi AJK PERWILA